Filtrowanie produktów
Dzięki filtrowaniu użytkownik może zredukować liczbę pozycji na liście poprzez wyeliminowanie produktów, które nie spełniają określonych kryteriów. Ta funkcja jest z kolei przydatna dla klientów, którzy mają już pewne wyobrażenie na temat tego, czego szukają. O ile opcje sortowania mogą być takie same dla wszystkich kategorii w sklepie, z filtrowaniem sprawa wygląda inaczej. Kryteria filtrowania muszą być specyficzne dla każdej kategorii. Warto wdrożyć filtrowanie w swoim sklepie internetowym, ponieważ zbyt duży wybór może być dla klientów przytłaczający. Trudniej porównać i wybrać jeden spośród 100 produktów niż jeden spośród 10. Dodatkowo dzięki zastosowaniu filtrów wyświetlają się produkty najbardziej odpowiadające preferencjom klientów. Ograniczenie opcji produktów prowadzi do zwiększenia współczynnika konwersji. Co więcej, skrócenie czasu potrzebnego do wyszukania właściwego produktu przyspiesza sfinalizowanie transakcji.
Sortowanie produktów
Sortownie produktów według określonych kryteriów może być szczególnie przydatne dla użytkowników, którzy jeszcze nie są pewni, czego poszukują. W odróżnieniu od filtrowania nie chodzi tutaj o eliminację produktów z listy, ale o pewien porządek wyświetlania. Dlaczego w ogóle klienci sklepów internetowych potrzebują funkcji sortowania? Przede wszystkim na wstępnym etapie procesu zakupowego nie muszą mieć jasno sprecyzowanych preferencji dotyczących tego, czym powinien wyróżniać się produkt, i swoich ograniczeń, w tym również budżetowych. Przeglądając posortowaną listę i widząc, co jest dostępne w sklepie, często gotowi są uelastycznić swoje wstępne założenia. Niekiedy nie chcą korzystać z filtrów, które usuwają produkty niespełniające zdefiniowanych właściwości, aby nie pominąć żadnej propozycji. Korzystanie z filtrów może się nie sprawdzić również wówczas, gdy użytkownik nie jest pewien, co do właściwości, jakimi powinien charakteryzować się poszukiwany przez niego produkt. Mówiąc w skrócie, sortowanie pozwala zobaczyć wszystkie produkty z danej kategorii, ale według pewnego klucza.
Przykładowe opcje sortowania: bestsellery, dostępność produktu, nazwa i cena.